Igår gjorde jag julgodis. Flera av dem som svarat på listan har tagit upp känselns betydelse vid  bakning och det tänkte jag på när jag stod där och rörde i grytan. Att göra julgodis, liksom att baka, fungerar helt enkelt inte om man bara går på receptet. Man kan vara hur noga som helst och ta exakt de proportioner av ingredienserna som det står i receptet och använda en termometer och allt möjligt men ändå blir det fel. I slutänden måste man känna när det är dags att hälla upp smeten i formar eller på en plåt. Det är svårt, särskilt när man gör en ny sort för första gången, för hur känns egentligen ”lagom” konsistens? Den jag gjorde igår – en chokladfudge med tranbär och kokos – tyckte jag tillslut kändes väldigt bra. Förhoppningsvis smakar den så också.

I ett av svaren jag läst idag berättas om något man kan ha hundbajs till, som jag aldrig ens tänkt på: när man plockat upp bajset i en påse och knutit ihop den lägger man den i fickan. Sedan stoppar man ner en hand i taget i fickan och häpp! så värmer man den med hjälp av påsens innehåll! Kanske gör alla hundägare så? Jag vet inte. Jag har ingen hund.