Ett av temana i listan om åldrande och hälsa handlar om att hålla sig i form och där frågar vi om hur man tänker och agerar när det gäller kost och motion.  Att röra på sig är viktigt men det kan ju ske på olika sätt. Det gäller att hitta något som passar just en själv. Det tycks flertalet av Folklivsarkivets meddelare ha gjort:

”Dans är underbart” tycker en medan en annan får motion av  ”en stor trädgår som jag själv sköter det mesta i”. En cyklar och ”I fjol, 2008, blev det drygt 300 bokförda mil på cykelsadeln”. Andra ”går långa stavpromenader nästan dagligen”  eller har en hund som gör att man ”vistas mycket ute i naturen med långa och snabba promenader, oftast ett par timmar om dagen”.  Vissa har en bestämd dag för en särskild aktivitet: ”Varje onsdag morgon är vi 4 fruar som går tillsammans en promenad, då är vi ute gott och väl en timma.” En bor på ett seniorboende och  ”deltar i anordnad gymnastik varje måndag 11-11.30”  medan en annan gymasisterar hemma lite varje dag och  har ”en gummisnodd som jag satt upp i en dörr, gör olika dragningar med den för axlar och armar”. Flera har idrottat mycket i yngre dagar och för en del är att röra på sig en livslång vana: ”Ända sedan ungdomen har jag börjat praktiskt taget varje dag med morgongymnastik” .