Idag var jag i Dalby och höll föredrag om namn, baserat på det projekt jag arbetade med för några år sedan och som resulterade i boken Man är vad man heter.  En viktig del av materialet jag arbetade med då utgjordes av svar på frågelistan LUF 208 Namn och identitet. Det var en lista som gav massor av svar och som var väldigt spännande att ta del av. Frågelistsvar är förvisso nästan alltid spännande men ibland är det extra intressant, till exempel när listan är en del av ens egen forskning🙂 Att prata om namn är kul, både för att det är ett ämne som intresserar mig väldigt mycket, och för att det uppenbarligen intresserar många andra också. Det blir alltid många frågor och kommentarer och det är roligt!

011Från Lund till Dalby är det ca en mil och bra cykelväg så jag tog cykeln. Kände mig lite som de tidiga Folklivsforskarna som cyklade omkring ute i bygderna och dokumenterade och föreläste. Här är en bild jag tog i farten.