Digitalt – samla, spana, spara var temat för Samdoks höstmöte som hölls på Nordiska museet 19-20 november. Jag var inbjuden för att tala om ”Att forska och fältarbeta på nätet” och utgick från fyra olika projekt jag arbetat med. Alla har innefattat fältarbete på internet men på olika sätt och i kombination med olika material, bland annat från Folklivsarkivet.  Nu är det ju visserligen ett arkiv jag arbetar på och inte ett museum men dokumenterar gör ju vi också, inte minst samtiden. Det var därför en mycket givande konferens och mycket intressant att få ta del av vad som sker runt om i landet.  Jag åkte hem med många nya idéer och uppslag och stor lust att besöka diverse museer från norr till söder!

Den som har vägarna förbi Stockholm rekommenderar jag ett besök på Nordiska museet och utställningen Tvättstugan. Den har nyligen öppnat och pågår till 7 mars 2010. Boken ”Tvättstugan. En svensk historia” av Kristina Lund finns att köpa i museibutiken. Gör det. Ta också gärna en titt på www.argalappen.se där det finns en hel avdelning med tvättstugelappar.