Varje lördag klockan 10 slår jag på radion för att lösa Melodikrysset. Det är det enda radioprogram jag lyssnar på live eftersom sändingstiderna för de program jag vill höra sällan stämmer med mina tider. Men det spelar ingen större roll för det finns ju 30-dagars arkivet och podradio. Tack Sveriges Radio för det – det gör mig så glad! När jag ska ut och åka tåg längre sträckor laddar jag ner allt möjligt till min Ipod, och när jag ägnar mig åt arkivering eller andra arbetsuppgifter som inte kräver att det är tyst omkring så lyssnar jag på diverse program jag hittar. En favorit är Vetenskapsradion Forum som alltid innehåller intressanta saker. Idag lyssnade jag på de två senaste programmen: gårdagens (7 december) om Den svenska villan och Idol och förra måndagens (30 november) om Unesco och det immateriella kulturarvet (se poster i denna blogg 21 oktober, 2009 och 25 april, 2009).

Det senare handlade också om Nordiska museets Brödbank. Än är det några dagar kvar för den som vill dela med sig av sina tankar kring bröd eller recept av olika slag. Klicka här och läs vidare om insamlingen och om hur du gör men skynda – insamlingen avlsutas 16 december 2009. Mackan till vänster åt jag på Köpenhamns universitet igår. Den var god.