Jag har nu läst igenom de svar från Folklivsarkivets meddelare som hittills kommit in på kortfrågelistan om Svininfluensan /A(H1N1).  Av dessa är det 39 som uppger att de har vaccinerat sig och 13 som inte har det. Någon väntade då svaret skrevs fortfarande på att få en vaccinationstid och ytterligare någon hade inte bestämt sig. Endast 1 person hade varit sjuk och drygt 10 kände någon som varit det eller kanske varit det – i de flesta fall hade man inte kontrollerat om det verkligen var influensan.  Några röster:

  • ”… ta vaccinet som skydd för egen del men också för att vara solidarisk mot andra i samhället”
  • ”Min son är vaccinerad, utan biverkningar. Min dotter är inte vaccinerad. Hon anser att man ska leva så sunt att man klarar sig utan vaccinering”
  • ”… en väns dotter […] har varit svårt sjuk och legat nedsövd i fyra veckor”
  • ”Min morfars äldsta syster var den första i trakten som dog av spanska sjukan […] Kanske var det tanken på henne som fick mig att ta sprutan”
  • ”Media är duktiga på att skrämma upp folk”

Bilden är Shanghais flygplats Pudong i januari i år. På tv-skärmar informerades om influensan, hur man skulle skydda sig och vad man skulle göra om man blir sjuk: ta det lugnt och vila.