Idag var jag på en mycket intressant workshop om Virtual Heritage. Det handlade om visualisering och hur det kan användas för att ”dokumentera, analysera och kommunicera kulturarv”. För arrangemanget, som  hölls på Ingvar Kamprad  Designcentrum, stod Visualisering i Syd / RE-FLEX och SIGRAD. 3D-scanning och liknande är inget jag själv ägnar mig åt mitt arbete men det är det  både intressant och spännande att ta del av vad andra gör och vilka möjligheter som finns. Jag hade inte tidigare besökt det virtual reality lab som finns där, så det var mycket intressant. Bland annat testade jag att att gå in en gravkammare från stenåldern. I verkligheten gjorde jag förstås inte det men när jag gick in i den svarta lådan iklädd speciella glasögon och filttofflor (de senare snarare för att skona golvet, inte för upplevelsen) kändes det faktiskt som det.

Intressanta föredrag var det också, bland annat om det tvärvetenskapliga projeketet Tidsresans arkeologi, hur motion capture fungerar (som användes bl a i filmen Avatar) och hur man i projektet Malmö 1692 arbetar med spelverktyg  för att skapa miljöer. Mycket nytt för mig men intressant. Avslutningsvis skulle vi ägna oss åt ”kreativa gruppaktiviteter”. Tillsammans med min kollega Patrik  funderade jag över hur vi skulle kunna visualisera de  musikexempel från Skånes musiksamlingar som han skapat på Folklivsarkivets webbplats. 3D-animerade nyckelharpor var en idé, som är genomförbar. Den vidareutveckling vi sedan kom på  känns mer osäker eftersom det gäller att vi då måste övertyga Nintendo om att de ska medverka (här flödade minsann kreativiteten!). Men det vore kanske något – Folklivsarkivet i samarbete med Nintendo?!