Igår tittade vi på ritningarna över den nya del av Arkivcentrum Syd dit Folklivsarkivet ska flytta. Om allt går enligt planerna blir det flytt om ungefär 1,5 år. På den tiden ska jag väl lyckas komma på vilken väg som är enklast att cykla mellan mitt hem och Gastelyckan där Arkivcentrum ligger. Hittills har jag lyckats cykla ungefär 15 olika vägar. Vissa av dem är definitivt väldigt mycket längre än de behöver vara.

Den del fvi ska sitta i finns inte än men alltihop såg rätt bra ut på ritningarna (fast jag har ärligt talat rätt svårt att föreställa mig hur något ser ut i verkligheten genom att titta på en ritning. Tur jag inte blev arkitekt för jag hade blivit en dålig sådan). Vi kommer att sitta i samma del som Universitetsarkivet. Andra arkiv som finns på Arkivcentrum är bland andra Regionarkivet i Skåne län, Landsarkivet i Lund och Skånes arkivförbund. Betydligt mer funktionellt än vi har det nu blir det. Fast mycket annorlunda och väldigt mycket mindre gammalt-spökhus-känsla. Dessutom kan man inte ta någon promenad i Botaniska trädgården på lunchen för den ligegr för långt bort.