Foto: Lars Brundin. Bild från artikel i Sydsvenskan

 Idag var jag över huvud taget inte på arkivet utan höll istället till på Akademiska Föreningen där jag tog emot och registrerade internationella masterstudenter. Det var Arrival Day och ett par tusen studenter från hela världen anlände. Det är nu tredje året vi ger masterprogrammet MACA, Master of Applied Cultural Analysis, för vilket jag är koordinator och idag träffade jag några av de nya som börjar när programmet drar igång om knappt två veckor. Jag träffade en massa andra studenter också, både sådana som ska börja studera och sådana som varit här ett tag och som idag var internationella faddrar och tog emot de nya. Bland annat pratade jag en hel del med några studenter från Pakistan och Indien som läser vid LTH och alltså sysslar med helt andra saker är vi gör vid Institutionen för Kulturvetenskaper. Det var kul, liksom att träffa andra koordinatorer. Det finns en väldig massa internationella mastersprogram vid Lunds Universitet och många intressanta ämnen att studera.

Vad som däremot inte finns är bostäder åt alla. Det har varit problem de andra åren och är så även i år. Det är faktiskt inte klokt att vi inte kan erbjuda tak över huvudet åt alla! Jag undrar hur det gick till exempel för den stackars killen från Kazakstan som anlände ganska sent och inte hittade plats på vare sig vandrarhem eller hotell. Fick han fatt i sin bekants kompis vän i Malmö eller sover han på någon bänk? Om du som läser detta bor i eller i närheten av Lund och har ett rum att hyra ut, för kortare eller längre tid – kontakta Bopoolen! Här är en länk till en artikel i Sydsvenskan nyligen om en kvinna som i tjugo år hyrt ut rum till studenter. Gör som hon!