Nu är jag hemma igen från England där jag tillbringade några dagar i Torquay tillsammans Carina Sjöholm och bevistade Agatha Christie-festivalen. Det var i Torqay hon växte upp och en bit därifrån hon bosatte sig som vuxen så det var många platser med anknytning till henne. Minnesplaketter fanns här och där, i kyrkan där hon döptes hängde ett inramat utdrag ur den aktuella sidan i kyrkboken, och under en guidad vandring fick vi se viken där hon nästan drunknade… Det var i år 120 år sedan hon föddes och därför extra medial uppmärksamhet. Tysk teve var och filmade bland annat när vi gick vandringen och tittar man riktigt noga kan man se oss i bakgrunden här och där i detta inslag.

Carina arbetar, som jag tidigare nämnt, med ett projekt om litterär turism. Vi har också tillsammans utformat frågelistorna LUF 213 Tankar om boken och läsandet och LUF 217 Ordet är mitt – tankar om skrivandet. Det var därför mycket spännande och intressant att delta i denna resa, både för ämnet i sig – i fotspåren på en mycket välkänd författare och hennes litterära skapelser- och för att det var första gången jag var med en kollega på ett fältarbete som jag själv egentligen inte jobbar med.  Inte minst det senare var mycket lärorikt och vi konstaterade att det är bra både att ha någon att diskutera och bolla idéer med och att man får nya uppslag till sitt eget arbete.

 Bland de aktiviteter och utflykter vi ägnade oss kan nämnas filmkväll på Torquay museum, båtfärd till Christies sommarhem Greenway utanför Dartmouth som numera ägs av The National Trust, middag med mord på the Murder Mystery Dining Train med teatergruppen Candlelight Theatre Company, besök i The Agatha Christie Potent Plant garden i det gamla klostret Torrey Abbey som innehåller medicinalväxter, varav många mycket giftiga, och guidad tur längs the Agatha Christie Mile. Mycket fascinerande, intressant och kul men också hektiskt och lite ansträngande. Vi var rätt trötta på kvällarna!