”Creativity from a global perspective” var namnet på den konferens jag deltog i 18-20 oktober på Fudan University i Shanghai. Tillsammans med Jessica Enevold, som jag har projektet Datorspelande mammor/Gaming Moms med, presenterade jag vår forskning och lyssnade på andra forskare från Kina, Danmark, Polen, Indien, Sverige, Taiwan, Japan, Australien och Singapore som presenterade sina projekt. Från Lunds universitet deltog också Tom O’Dell, Carina Sjöholm, Robert Willim, Richard Ek och Erika Andersson Cederholm.

Guanghua Towers, Fudan University, Shanghai

Förutom deltagande vid konferensen innefattade resan också fältarbete för oss alla. Jiang Xinyi och Gong Yubei är två av våra tidigare studenter på MACA, Master of Applied Cultural Analysis, som bor i Shanghai och som vi träffade många gånger under den dryga vecka vi var där. De tog oss med på allt från fotmassage och karaoke till klädmarknader och restauranger. Det var väldigt kul att träffa dem igen och vi hade mycket roligt.

Pippi Långstrump vid Svenska paviljongen, Expo 2010

Vi besökte också Expo 2010 vilket var mycket intressant. Den danska paviljongen, där Den lille havfrue satt på sin sten och där man kunde ta sig upp till taket med hjälp av cyklar som man lånade på bottenplanet, blev jag mycket förtjust i. Det blev uppenbarligen även många, många av de huvudsakligen kinesiska besökarna. I den svenska paviljongen hölls just den dag vi var på besök föredrag och presentationer av Lunds Universitet och Region Skåne. Det kändes onekligen lite märkligt.

Region Skåne på mandarin

Shanghai är en oerhört fascinerande stad som bitvis är totalt överväldigande! Vi har fått mängder av tankar, idéer och upplevelser och har massor av uppslag och inspiration både till våra respektive forskningsprojekt och till vår undervisning. Medan jag försöker smälta alla intryck, och funderar på bidrag till den gemensamma publikation vi planerar utifrån resan, läser jag frågelistsvar som kommit medan jag varit borta och arkiverar material jag inte hunnit med på ett tag. Samt funderar på hur jag ska kunna åka tillbaka till Kina snart igen…