Bybanen i Bergen

Förra veckan var jag i Norge där jag var gästlärare på Institut for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap, AHKR, vid Universitetet i Bergen. Jag har tidigare varit det ett par gånger och nu liksom då konstaterar jag att det är både roligt och nyttigt att komma iväg och undervisa på annat håll.

Jag passade också på att åka spårvagn. Bybanen invigdes sommaren 2010 och har (än så länge) en linje. Tillsammans med min kollega Lena Marander-Eklund, som också var där och som för övrigt bland annat arbetar vid Folkloristiska arkivet vid Åbo Akademi, steg jag på vid Byparken inne i centrum och åkte till slutstationen i Nesttun. Där steg vi av, köpte ny biljett och åkte tillbaka. Jag gillar kollektivtrafik på räls och tyckte därför förstås det var en intressant åktur. Bekväm var den också. Här finns hela sträckningen filmad (dock inte av mig). 
Dessutom har jag en student på MACA som skriver sin mastersuppsats om spårvägar och som handledare bör ju därmed spårvagnsåkning  ingå i mina arbetsuppgifter… Kanske borde Folklivsarkivet göra en frågelista om spårvagnar och annan rälsbunden trafik? Vi har haft en om bussar, LUF 210 Att resa med buss förr och nu, men inte om tåg.