Julpyntad spårvagn i Wien. Foto: Charlotte Hagström 2011

Nu är det snart jul! Igår hade vi julfest på Institutionen för Kulturvetenskaper, idag har jag bakat pepparkakor och imorgon är det dags att skaffa gran. På Folklivsarkivet jobbar vi på för fullt inför flytten till Arkivcentrum Syd och jag försöker bland annat göra klart de små ”slattar” med olika slags material som borde ha registretats för länge sedan men som av diverse anledningar inte har hunnits med. Årets julbok har skickats ut till meddelarna och varje dag kommer några svar på den senaste frågelistan, LUF 234 Bingo. Av svaren att döma verkar bingo inte vara något meddelarna ägnar sig åt i någon större utsträckning. Vi är dock glada även över så kallade negativa svar, det vill säga sådana där den som skriver talar om att han eller hon inte har någon erfarenhet av ämnet eller något att säga. För även det säger ju något och är därför bra.

I övrigt är det en del julfrågor att besvara och jag har bland annat uttalat mig om julmat i programmet Receptfritt i Radio P4 Kalmar den 15:e december. Där pratade jag om den enkät om julmat vi gjorde för några år sedan då vi tillsammans med de andra folkminnesarkiven i landet dokumenterade julen. Frågelistan LUF 216 Nu är det jul igen var också en del i detta. Ett resultat av dokumentationen var boken Nu gör vi jul igen.