Veckan före midsommar var jag på Den 32:a Nordiska Etnolog- och Folkloristkonferensen i Bergen. Denna konferens, som äger rum vart tredje år och samlar en stor del av de nordiska etnologerna och folkloristerna, är alltid givande. Det är kul att träffa kollegor från andra universitet och arkiv och man får idéer, uppslag och inspiration till nya projekt och texter. Vädret i denna ofta så regniga stad var fantastiskt med både sol och värme. Fotot är taget under en sen kvällspromenad i närheten av hotellet. Riktigt mörkt blev det aldrig. Konferensen hölls på ett hotell mitt i stan där de hade den mest otroliga dessertbuffé varje eftermiddag. Dessutom var det efterrätt både till lunch och middag!

Den enda missräkningen var att jag inte fick fatt i någon ytterligare t-shirt till min samling av universitetströjor. Denna samling, som för närvarande består av 10 tröjor, inleddes då jag var på konferens i Derry för några år sedan och mitt bagage kom bort på Heathrow. Någon form av ombyte var jag tvungen att ordna och då blev det en t-shirt med texten University of Ulster. Men någon med Universitetet i Bergen blev det alltså inte eftersom de inte saluförde sådana (däremot träningströjor och muggar).