Idag är det 31:a oktober och Halloween. Denna sed, med rötter i det keltiska nyårsfirandet Samhain, kom till USA med irländska immigranter. Till Sverige kom den, via USA, i mitten eller slutet på 1990-talet. Diskussionerna var då bitvis häftiga och jag minns att jag fick en hel del telefonsamtal från journalister. Ibland fick jag frågor om sedens ursprung eller skulle berätta vad folk gjorde på Halloween men oftare handlade det om att de ville att jag skulle säga om detta var något bra eller dåligt. Det hade jag inte alls lust med.

Det finns förmodligen de som också idag är negativa och kritiska till Halloween i Sverige. Jag tycker ändå det verkar som att de flesta menar att det finns utrymme både för spökerier och stillsamt Allhelgonafirande. Själv har jag just haft besök av först fyra hiskliga häxor och sedan två allmänt läskiga figurer som sa ”Bus eller godis!” när jag öppnade dörren. Jag valde godis bägge gångerna fast en av dem sa att det gick bra med morötter också!

På Nordiska museets webbplats kan man läsa mer om detta: såväl Halloween som Alla helgons dag.