I helgen var jag och kollegan Göran Sjögård på frågelistkonferens i Helsingfors. Tillsammans med ett femtiotal etnologer och folklorister verksamma vid olika folkminnes- och folklivsarkiv i Finland, Danmark, Norge, Estland och Sverige diskuterade vi insamling, verksamhet och framtidsplaner. Konferensen hölls vid Svenska litteratursällskapet och det var många intressanta idéer, tankar och strategier som diskuterades. I mitt inlägg, som jag kallade ”Att kombinera frågelistor med andra metoder”, utgick jag från två projekt där vi förutom frågelistor också arbetat bland annat med nätetnografi och enkäter. Det ena handlade om julmat och den frågelista vi använde där var LUF 216 Nu är det jul igen, det andra handlade om fredagsmys och den listan var KF8 Fredagsmys.

Helsingfors är en intressant stad med en fantastiskt vacker domkyrka. Dessvärre hann jag inte heller denna gång gå in i den. Det får bli nästa gång. Piroger med äggsmör hann jag i alla fall äta, denna otroligt läckra maträtt! Piroger i de flesta former är i och för sig gott goda men helt klart bäst är karelska piroger av rågmjöl fyllda med risgrynsgröt. Jag skulle kunna leva en vecka på enbart dessa piirakka!