Julbok 2012Snart är det jul. En del julfrågor har det blivit, om både det ena och det andra.  För min del är detta sista arbetsdagen på arkivet innan några dagars ledighet. Den ägnar jag åt att försöka bli klar med diverse grejer, få ordning på en pappershög som blivit lite för stor samt skriva etiketter till arkivkapslar.  Årets julbok till meddelarna, Vad är det att åldras? av etnologen Åsa Alftberg, är skickad och jag hoppas den kommer fram i tid. En del av materialet utgörs av svar på frågelistan LUF 227 Åldrande och hälsa. En artikel om avhandlingen finns i Vetenskap & Hälsa.

Skånes musiksamlingars webbsida har min kollega Patrik Sandgren lagt upp den traditionsenliga julvisan. Fast i år är det ingen visa utan en dikt. ”Jul när jag var liten” heter den och den finns i musiksamlingarna.  Klicka på länken och hör den läst på göingedialekt.