Hörby museum

Hörby museum

Igår var jag på resande fot hela dagen. På förmiddagen var det kurs för aktiva inom olika hembygdsföreningar om hur man kan arbeta med frågelistor. Först föreläste jag en stund, sedan fick deltagarna pröva på både att besvara en lista och att konstruera en egen. Jag och Maria från Skånes hembygdsförbund som också var med kommenterade och kom med förslag och synpunkter. Det var kul och de hade många bra idéer och ämnen. Kursen hölls i Hörby och vi var på museet som är inrymt i det gamla tingshuset. Där finns bland annat en hel del material och föremål med anknytning till Victoria Benedictsson som ju bodde i Hörby.

Berättareftermiddag i Tjörnarp

Berättareftermiddag i Tjörnarp

På eftermiddagen var jag i Tjörnarp med mina kollegor från Folklivsarkivet och Carin från Skånes hembygdsförbund. Där var det berättareftermiddag som vi dokumenterade. Temat var Tjörnarp förr och vi fick bland annat höra och se bilder från karnevalen som hölls i byn i många år. Även utbudet av affärer och konditorier som då fanns berättades det om liksom om sporttågen från Malmö och Lund då folk kom resande för att idka friluftsliv i trakten.Vi presenterade också Folklivsarkivet: Göran berättade om arkivet och läste exempel på uppteckningar från Tjörnarp, Patrik gjorde detsamma om Skånes musiksamlingar och jag berättade  om frågelistvserksamheten.