IMAG2738

Ibland är det för långt att cykla till intervjuer. Då får man ta tåget.

Dokumentationsprojektet Cyklar och cyklister igår, idag, imorgon fortsätter. Det har kommit drygt 70 svar på frågelistan LUF 236 Cykling som sändes ut i höstas och en hel del cykelberättelser från personer som läst vår annons i Bygd och natur där vi efterlyste sådana. Jag har också gjort en del cykelrelaterade intervjuer, bl a med en cykelpolis och senast igår med en dam som 22 år gammal i början av 1950-talet gav sig ut ensam på en månads cykelresa i Sverige. I anslutning till Folklivsarkivets dokumentation av cykling förr och nu arbetar jag också med ett forskningprojekt som heter Cykeln och friheten. De två projekten går på många sätt ihop  och drar nytta av varandra. Det senare driver jag driver tillsammans med Lars-Eric Jönsson som liksom jag är verksam vid Institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet. I helgen åker vi till Estland där vi på en konferens ska hålla i en session om cykling. Jag ska också presentera ett paper där materialet i stor utsträckning utgörs av frågelistsvar. Det ska bli kul!