Flygande hund. Zoologiska museets samlingar

Flygande hund. Zoologiska museets samlingar

Igår var det onsdagscafé på Arkivcentrum Syd igen. Den här gången var det jag som tillsammans med Lars Lundqvist, museichef vid Zoologiska museet, som höll i det. Vi talade om Fladdermusen – en mytomspunnen blodsugare? Enligt uppteckningar i Folklivsarkivet, där den för övrigt oftast benämns flädermus, har den bara tre droppar blod. Får man tag i dessa kan de användas i kärleksmagi. Fast det innebär att man måste ta livet av djuret och det tycker jag man bör undvika. Skulle man ändå råka komma över en död fladdermus kan man stoppa den i plånboken för det ger pengatur.

Fladdermöss är lyckosamma djur också i Kina. Det andra tecknet i ordet för fladdermus uttalas på samma sätt som fú, lycka, fast det skrivs med ett annat tecken. Det lärde jag mig av mina kinesiska studenter. De och mina andra studenter på mastersprogrammet MACA och på kursen Swedish Society and Everyday Life var väldigt hjälpsamma och såg till att jag nu har en lista på vad fladdermus heter på 20 olika språk. Mycket intressant!